Blog 12 september, 2019

Vinden en gevonden worden via social media

De arbeidsmarkt is volop in beweging. De krapte op de arbeidsmarkt is steeds meer voelbaar en de werkeloosheid is historisch laag. Zelfs voor ongeschoolde banen zijn er nauwelijks medewerkers beschikbaar, laat staan voor een groot aantal schaarste beroepen waar beroepsopleidingen noodzakelijk zijn. De strijd om de medewerker is in volle gang waarbij social media steeds meer ingezet wordt.


Opvallend is dat maar 3% van de werkgevers investeren in een upgrade van de arbeidsvoorwaarden, maar steeds meer werkgevers juist fors investeren in arbeidsmarktcommunicatie met name via de social media kanalen. Het doel is hun bedrijf als aantrekkelijk werkgever neer te zetten en gevonden te worden door potentiele werknemers. Ze verleiden de kandidaat door ze te laten solliciteren middels het “branden” van hun merk ondersteund door online campagnes en bedrijfsanimaties.

Om succesvol te zijn is het belangrijk om de balans te vinden tussen “vinden” en “gevonden” worden. Het is een illusie om te denken dat met goede online campagnes en heldere arbeidsmarktcommunicatie alle vacatures ingevuld kunnen worden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, sterke merken zoals Nike en Cool blue zullen er veel minder moeite mee hebben dan minder bekende en gewilde merken. Een aantal jaren geleden was een bedrijf wat heel goed zichtbaar was op social onderscheidend, tegenwoordig is het de norm en wordt meer creativiteit gevraagd. Daarom is alleen gevonden worden niet genoeg.


De grootste groep medewerkers (ruim 60%) is latent zoekend, wat wil zeggen dat ze niet actief zoeken maar wel open staan voor een mogelijke nieuwe uitdaging. Deze groep wil alleen actief benaderd worden voor een aantrekkelijke nieuwe stap. Cruciaal hierin is dat deze kandidaat het gevoel heeft bijzonder te zijn en juist hij persoonlijk benaderd wordt voor de baan die bij hem past. Een goede online profilering helpt hierbij de kandidaat het gevoel te geven door een mooi bedrijf te zijn benaderd. De persoonlijke benadering en inspelen op de behoeftes die de medewerker heeft maakt dat hij wellicht de overstap wil maken naar een nieuwe baan.

Online arbeidsmarktcommunicatie en actieve benadering van kandidaten versterken elkaar. Gevonden worden als werkgever, maar ook zeker de kandidaat vinden en succesvol verleiden.